مقالات

تشریح دلایل افزایش قیمت محصولات شوینده

دبیر شورای تولیدکنندگان پودر شوینده با بیان اینکه لوازم بسته‌بندی اعم از لیبل، کارتن، جعبه، مواد پلیمری حدود ۴۵ درصد افزایش یافته است، تصریح کرد:‌درخواست‌ها برای افزایش قیمت مواد شوینده به سازمان حمایت ارسال شده و در حال بررسی نهایی است.

جمشید فروزش، دبیر انجمن تولیدکنندگان پودر شوینده گفت: در صنایع شوینده نهاده‌های تولید شامل حقوق و دستمزد، مواد اولیه، لوازم بسته‌بندی و توزیع و سایر عوامل مطابق با نرخ‌های مندرج در بورس کالا و نرخ‌های جهانی افزایش یافته است.

هیچ کمبودی در توزیع مواد شوینده وجود ندارد

وی درباره کمبود برخی از مواد شوینده در بازار اظهار کرد: هیچ از مواد شوینده با کمبود در بازار مواجه نشده است و رصد بازار در هفته گذشته نشان داد که بازار با هیچ کمبودی مواجه نشده و توزیع به خوبی در حال انجام است.

روند تولید تا آنجا که امکان داشته باشد ادامه دارد
دبیر انجمن تولیدکنندگان پودر شوینده در پاسخ به این پرسش که اگر سازمان حمایت با افزایش قیمت محصولات شوینده موافقت نکند، با کاهش تولید مواد شوینده مواجه خواهیم شد، اظهار کرد: تولید تا آنجا که بتواند ادامه می‌دهد، اما اگر از تحمل تولید خارج شود و با زیان همراه باشد، طبیعی است که تولید نیز کاهش خواهد یافت. فروزش در پاسخ به این پرسش که با احتساب قیمت تمام‌شده افزایش چند درصدی قیمت شوینده‌ها می‌تواند نظر تولیدکنندگان را جلب کند، اظهار کرد: پاسخ به این سوال نیازمند بررسی و ارایه گزارش توسط کارشناسان مربوطه را دارد و پس از بررسی می‌توان درباره آن اظهار نظر کرد.

نرخ جهانی محصولات پتروشیمی افزایش یافته است
وی با بیان اینکه بخشی از مواد اولیه تولید در صنایع شوینده توسط صنایع مادر کشور تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: صنایع مادر براساس قانونی که مطابق با آن عمل می‌کنند براساس قیمت جهانی منهای ۵ درصد محصولات خود را به تولیدکنندگان داخلی می‌فروشند. طبیعی است که با بالارفتن قیمت‌های جهانی نرخ محصولات آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. عمده این محصولات از صنایع پتروشیمی است که قیمت‌های جهانی دارد و بر اساس نرم جهانی تغییر می‌کند.
فروزش گفت: قاعده‌ای برای ارایه محصول توسط صنایع مادر در بورس کالا وجود دارد که نهاد‌های نظارتی آن را تایید کرده و بر آن اساس در بورس قیمت‌گذاری می‌شود.

قیمت محصولات پتروشیمی افزایش تا 43 درصدی را تجربه کرده است
وی تصریح کرد: متناسب با تغییرات قیمت جهانی نرخ محصولات پتروشیمی مورد استفاده در صنایع شوینده از ۳۴ تا ۴۳ درصد تغییر یافته است. از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ روند تغییرات قیمت محصولات آغاز و در سال ۱۴۰۱ با جنگ روسیه و اوکراین شدت گرفت.
فروزش در پاسخ به این سوال که چرا برخی از فروشگاه‌ها با کمبود پودر شوینده مواجه هستند، گفت: برخی از فروشگاه‌ها از تولیدکنندگان تخفیف‌های مازاد طلب می‌کنند، اما با شرایطی که تولید دارد امکان ارایه تخفیف به آن‌ها وجود ندارد و کمبود برخی از مواد شوینده در برخی فروشگاه‌ها ممکن است به همین دلیل باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *